Dreceres ràpides: navegació, cerca

Acte:La Festa del Pensa

 
Aquest és un acte d'una edició anterior: Festival 2014

La Festa del Pensa

Pati Manning | dissabte 22 de novembre, 10:00 - 14:00
Recuperant l’antiga idea de l’àgora com a espai comú de debat i reflexió es proposen diverses activitats per trobar-nos i pensar plegats.


10h - 14:30. PROGRAMA. ACTIVITATS SIMULTÀNIES


Claustre del Pati

Fira editorial

Amb mostra de novetats de segells amb fons de filosofia i disciplines afins (Fragmenta, Icària, Akal, Herder, Gedisa)

Exposicio Philographics de Genís Carreras

El Genís Carreras, responsable del disseny del Barcelona Pensa, exposa la seva obra Philographics.


Pati Manning

Espai d'intercanvi de llibres vells de filosofia.

¿Tens llibres de filosofia per casa que vulguis intercanviar? Porta'ls a la festa del pensa!

Performance ‘L’educació del cos Coordinació d’Albert Ordi

10h - 11h . El teatre de l'oprimit (Maria Rosdevall)

11h-11,30h . Profesor ameno

11:30h - 12:30h . Katsugen (Jordi Vizcaíno)

12,30h- 13h. Profesor ameno

13h - 14h. Crítica a l'educació visual (Ànder Fuentes)


Aules 1 i 2 (Claustre del Pati)

Projecció de les FotoFilosofies

Despres de l'entrega de premis el dia 19 de Novembre, projectem les fotografies a la Festa del Pensa.

10h - 11:30h: Mini-Olimpíada Filosòfica

Avenç de la Olimpíada de Febrer

Consulta-ho a : http://blocs.xtec.cat/filolimp/2014/10/21/tornem-amb-lolimpiada-de-filosofia/

11:30 - 14h: Taula rodona ´La situació de la Filosofia al sistema educatiu actual.

Amb Joan González, Xavi Ibáñez, Salvi Turró, Ramon Moix i Ester Jordana. Modera: José Díez.


TrobadaTrobada

Etiquetes: festa

Recursos

L'educació del cos: proposta d'un trajecte de transformació.
L'educació del cos: proposta d'un trajecte de transformació.

per Maria Rosdevall, Jordi Vizcaíno i Ánder Fuentes (coordina: Albert Ordi)


Primera parada: El teatre de l'oprimit

El teatre de l'oprimit, en cada una de les seves vessants, té per objecte principal transformar l'espectador passiu, altrament anomenat públic, en subjecte agent, mitjançant una sèrie de tècniques que posen l'èmfasi en l'acció de cadascun de nosaltres. Al finalitzar la sessió en veurem un exemple i valorarem la utilitat d'aquesta eina com a instrument de formació filosòfica.

Segona parada: El SEITAI

La intuició comprèn quelcom més que conceptes i paraules : respira i capta els gestos, el to, el ritme, l'espai, els silencis... la intenció! El SEITAI cultiva la confiança en el propi sentit, no des de la raó instrumental que ens abstrau de nosaltres mateixos, sino des de l'experiéncia del propi moviment vital, de les sensacions i les emocions i els pensaments que brollen espontàneament en nosaltres."


Final de trajecte?: Crítica a l'educació visual

La educación hasta ahora se encarga de adaptarnos a un mundo cosificado donde habremos de performar para poder funcionar como un engranaje de la maquinaria de la razón instrumental. Mi propuesta es deconstruir el proyecto educativo para, empezando por el cuerpo, poder expresar libremente y de forma colectiva un sufrimiento que interrogue la misma lógica del sistema neoliberal.
Com dialogar

L’Olimpíada de Filosofia de Catalunya a La Festa del Pensa
L’Olimpíada de Filosofia de Catalunya parteix de la proposta d’un grup de professors i professores de filosofia de batxillerat de diferents comunitats autònomes de l’Estat espanyol que, en la línia de la Olimpíada Internacional de Filosofia (IOP), promouen una competició de dissertacions dels estudiants a partir d’una pregunta que centri la reflexió argumentada al voltant d’un tema de llarga tradició filosòfica i que sigui d’actualitat al mateix temps.

El passat abril de 2014 es va celebrar la I Olimpíada Filosòfica a Salamanca, on van participar els estudiants que havien guanyat les diferents olimpíades autonòmiques. A Catalunya es va celebrar al febrer i hi van guanyar dues estudiants d’entre els 34 participants d’aquesta primera edició. La pregunta proposta va ser: Quina és la utilitat de la filosofia? Podeu trobar més informació aquí.

A Barcelona Pensa hem volgut mostrar la necessitat i la vitalitat del pensament filosòfic a partir de diàlegs organitzats en cercles de discussió oberts a estudiants i públic en general, com a presentació de l’Olimpíada de Filosofia de Catalunya 2015.

Podem dissertar “en veu baixa”, escrivint, o “en veu alta”, dialogant, i fer de la construcció compartida del pensament un exercici de reflexió personal en col•laboració i que mai no s’ha de confondre amb un diàleg qualsevol, com bé ens exposa la Irene de Puig a les característiques del diàleg filosòfic. Per a tots els dialogants estaria molt bé tenir present el decàleg que ens aporta Félix de Castro.

La filosofia fa temps que ha fet seus els diferents recursos que la tecnologia i la seva implantació en l’àmbit social i educatiu ha desenvolupat. Així ens ho explica l’Anna Sarsanedes en el seu article sobre La filosofia com una nova pràctica educativa i cultural.

Promoure la “producció” de bones idees és també una proposta interessant del .M. Bueno i el X. Martí per a treballar més enllà de l’aula, a la vida quotidiana i a l’abast de tothom.

I com la filosofia pot estar present de diverses formes en les etapes que habitualment sembla que no hagi de tenir un espai. No serà perquè no se sàpiga què fer amb ella, per exemple, a 1r i 2n d’ESO, com ens mostra l’Àfrica Guzmán i ho fa tant a partir del pensament lateral i creatiu d’E. Bono, com de la Filosofia per a nens i nenes de M. Lippman, o de la metodologia d’O. Brenifier.
Vivre sa vie. Diàleg.
Filosofia para niños
Nuevas prácticas filosóficas.

Per tenir bones idees
PER TENIR BONES IDEES....



 Sigues curiós, intenta mantenir l’interès per les coses. No acceptis com a normals les coses simplement perquè et resultin habituals.

Si negues la possibilitat de que un cos no caigui elimines la història de l’aeronàutica.

 Estimula una actitud creativa, associativa. Esforça’t a establir associacions entre les coses en comptes de mantenir-les aïllades.

Fes narracions imaginatives, inventa contes que treguin les coses del seu context habitual, imagina mons regits per altres lleis...

 Omple el teu cap d’informació, intenta saber sobre allò que t’interessa, conèixer la feina que altres ja han fet.

 Sigues crític: no acceptis de bones a primeres les explicacions rebudes, per més que també resulta imprescindible no ignorar les explicacions prèvies i mantenir una actitud respectuosa cap als experts en qualsevol temàtica.

 Acostuma’t a cercar punts de vista alternatius per explicar els fets. Busca’ls dialogant amb altres i dialogant amb tu mateix.

Fer internament d’opositor a les pròpies idees és una bona estratègia per no quedar-se en la superfície de les coses.


J.M. Bueno i X. Martí: Filosofia i Ciutadania, Ed. Vicens Vives, BCN, 2008.
Mini-Olimpíada de Filosofia a La Festa del Pensa
Aprendre a pensar